مروری بر داده‌کاوی شبکه های اجتماعی از منظر افکار عمومی
کد مقاله : 1072-AISCH (R1)
نویسندگان
امیر محمد قدسی *1، سید جمال الدین اکبرزاده جهرمی2
1علوم ارتباطات، علوم ارتباطات، دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ایران
2عضو هیئت علمی گروه آموزشی مطالعات ارتباطی، دانشکده علوم ارتباطات، دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ایران
چکیده مقاله
امروزه رسانه‌های اجتماعی بستری مناسب برای تعاملات میان فردی و فرصتی مناسب برای سنجش و تحلیل افکار عمومی به شمار میرود. با این وجود حجم بالا، سرعت انتشار و تنوع زیاد داده‌ها موجب شده تا روش‌های سنتی از تحلیل این داده‌ها ناتوان باشند. در اینجا داده کاوی به عنوان حوزه ای نوظهور و رو‌به‌توسعه برای تحلیل و پردازش کلان داده ها مورد استفاده قرار می‌گیرد. در این پژوهش جهت آشنایی با بهترین مطالعات انجام گرفته در زمینه داده کاوی شبکه های ارتباطی از منظر افکار عمومی 30 مقاله از میان 350 مقاله مرتبط با رسانه‌های اجتماعی و افکار عمومی انتخاب و مورد بررسی قرار گرفته است. مقالات بر حسب مضمون، دسته‌بندی شده و روش‌های داده‌کاوانه در هر دسته مشخص شده است. مضمون سیاسی و به ویژه موضوع انتخابات بیشترین سهم را در بین سایر موضوعات داشته است. همچنین روش تحلیل احساسات و مدل سازی موضوعی پرکاربردترین روش مورد استفاده و توئیتر، پلتفرم مورد مطالعه اکثر مقالات بوده است. به محققان پیشنهاد می‌شود تا در تحقیقات آینده چارچوب نظری را بیشتر مورد توجه قرار دهند.
کلیدواژه ها
افکار عمومی، تحلیل احساسات، رسانه های اجتماعی، داده کاوی، مرور ادبیات
وضعیت: پذیرفته شده
login