عقیده کاوی نظرات کاربران دی‌جی‌کالا توسط طبقه‌بند‌های ماشین بردار پشتیبان و رگرسیون لجستیک
کد مقاله : 1068-AISCH
نویسندگان
سالار کریمی1، محمد بحرانی *2
1دانشکده علوم ریاضی ورایانه دانشگاه علامه طباطبائی
2گروه علوم رایانه، دانشکده علوم ریاضی و رایانه، دانشگاه علامه طباطبایی
چکیده مقاله
چکیده: بررسی نظرات کاربران همواره یکی از نکات کلیدی جهت بهبود وضعیت کسب‌و‌کارها می‌باشد. فروشگاه دی‌جی‌کالا یکی از نخستین و مشهورترین فروشگاه‌های اینترنتی ایران می‌باشد که روزانه کالاهای متعدد و متنوعی را به فروش می‌رساند. بررسی نظرات خریداران از دی‌جی‌کالا اهمیت بسزایی در رشد و بهبود جایگاه این فروشگاه اینترنتی و کیفیت کالاهای عرضه‌شده در این فروشگاه دارد. این مقاله قصد ‌دارد یک طبقه‌بند خودکار و با دقت بالا به منظور تعیین قطبیت (polarity) نظرات کاربران دی‌جی‌کالا طراحی نماید. برای این منظور از دو مدل طبقه‌بندی ماشین بردار پشتیبان (svm) و رگرسیون لجستیک (logistic regression) استفاده شده‌ است و در انتها این دو مدل مورد ارزیابی و مقایسه قرار گرفته‌اند. به منظور استخراج ویژگی، از ویژگی سبد کلمات و بردارهای tf-idf استفاده شده است. با توجه به ارزیابی‌ها مدل ماشین بردار پشتیبان مدل بهتری برای تعیین قطبیت نظرات می‌باشد که با دقت نزدیک به 82 درصد طبقه‌بندی را انجام می‌دهد.
کلیدواژه ها
عقیده‌کاوی، تعیین قطبیت نظرات، سبد کلمات، ماشین بردار پشتیبان، رگرسیون لجستیک، نظرات کاربران‌ دی‌جی‌کالا
وضعیت: پذیرفته شده
login