ارزیابی و اولویتبندی شرکتهای خدمات تبلیغات کلیکی با استفاده از روش ترکیبی AHP و TOPSIS در فروشگاه اینترنتی (موردمطالعه: سایت باماکادو) |
کد مقاله : 1031-AISCH (R1) |
نویسندگان |
امیرمحمد فکورثقیه *1، سیده صفورا سیدشبیری2 1گروه مدیریت، دانشکده اموراداری و اقتصاد، دانشگاه فردوسی مشهد
مشهد، ایران 2گروه مدیریت،دانشکده اموراداری و اقتصاد، دانشگاه فردوسی مشهد،مشهد |
چکیده مقاله |
در تجارت الکترونیکی فروشگاههای اینترنتی برای کسب مشتری و افزایش فروش از خدمات شرکتهای ارائهدهنده تبلیغات کلیکی استفاده میکنند. انتخاب شرکتهای تبلیغاتی به دلیل تعدد، استراتژی متفاوت و محدودیتهای بودجهای بسیار چالشبرانگیز است. ازاینرو انتخاب شرکت تبلیغاتی در چارچوب یک روش تصمیمگیری، فعالیتی مهم از برنامه تبلیغاتی است. بیشتر روشهای سنتی انتخاب، مدلهای مبتنی بر قضاوت تصمیمگیرندگانی است که توانایی کافی برای در نظر گرفتن تعداد زیاد ترکیب رسانهها را ندارند یا مدلهای کمی که نمیتوانند معیارهای ذهنی و تجربی را در برگیرند. در این مقاله، یک روش دومرحلهای برای انتخاب شرکتهای تبلیغاتی استفادهشده است. در این روش اطلاعات مبتنی بر آنالیز وب در فرآیند تصمیمگیری گنجانیده شده تا به پیچیدگیهای مرتبط با تصمیم انتخاب شرکت تبلیغاتی پاسخ داده میشود. بدین منظور بامطالعه ادبیات و پیشینه تحقیق، شاخصهایی که در انتخاب یک شرکت تبلیغات کلیکی بیشتر مورد تأکید قرارگرفته بود استخراج گردید. سپس طبق نظر خبرگان با استفاده از روش AHP شاخصها وزن دهی و اولویتبندی شدند و با استفاده از تکنیک SAW و TOPSIS ارزیابی و رتبهبندی شرکتهای تبلیغاتی انجام شد. نتایج نشان داد که شرکتهای (ی)، (م) و (ک) در هر دو روش عملکرد مناسبی دارند همچنین شرکتهای (ص) و (ف) در هر دو روش پایینترین امتیاز را کسب کردند. |
کلیدواژه ها |
آنالیز وب، تبلیغات اینترنتی، روشهای تصمیمگیری چندمعیاره؛ شاخصهای کلیدی عملکرد |
وضعیت: پذیرفته شده |