پیامد پیوند هوش مصنوعی و علوم اعصاب شناختی در علوم تربیتی |
کد مقاله : 1024-AISCH (R2) |
نویسندگان |
اعظم طاهرخانی *1، سعید ضرغامی همراه2، مهرنوش امینی3 1فلسفه تعلیم و تربیت، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه خوارزمی،تهران، دبیر آموزش و پرورش 2فلسفه تعلیم و تربیت، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه خوارزمی، تهران 3فلسفه تعلیم و تربیت، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه خوارزمی، تهران، آموزش و پرورش |
چکیده مقاله |
نوشتار حاضر بر آن بوده است که به طرح مسأله پیوند بین پژوهشهای هوش مصنوعی و علوم اعصاب شناختی از دیدگاه علوم تربیتی بپردازد. بر این اساس با توجه به چگونگی پیوند هوش مصنوعی و علوم اعصاب شناختی، یکی از پیامدهای حاصل از این ارتباط، یعنی توجه به ظرفیت-های مغز انسان، بیان شده و از نقطه نظر علوم تربیتی تحلیل شده است. از آنجایی که عوامل فرهنگی از مؤلفههای مهم تعلیم و تربیت هستند، نیاز است تا ظرفیتهای مغز انسان در ارتباط با این عوامل در نظر گرفته شوند. از پیامدهای توجه به این ارتباط، انعطافپذیری و تعامل اثربخش در عرصه نظرپردازی و عمل تربیتی است که با عوامل فوق ارتباطاتی دوسویه دارد. ایجاد این ارتباطات میتواند سبب پیشرفت و به دست آمدن دستاوردهای مهمی در سه حوزه هوش مصنوعی، علوم اعصاب و علوم تربیتی گردد. یکی از مهم ترین دستاوردها در عرصه علوم تربیتی کاهش و پیشگیری چالشهای فرهنگی کنونی و پیشرو در نظام رسمی و غیر رسمی تعلیم و تربیت است. |
کلیدواژه ها |
ظرفیتهای مغز انسان، علوم اعصاب شناختی، علوم تربیتی، هوش مصنوعی، عوامل فرهنگی |
وضعیت: پذیرفته شده |