مطالعه شبکه های اجتماعی مجازی و اثرات آن بر هویت فرهنگی کاربران ایرانی |
کد مقاله : 1007-AISCH (R1) |
نویسندگان |
فاطمه محمدی *1، مهدی واحدی2 1دانشجوی کارشناسی ارشد رشته تکنولوژی آموزشی دانشگاه علامه طباطبائی 2استادیار گروه تکنولوژی آموزشی دانشگاه علامه طباطبائی |
چکیده مقاله |
با توجه به اهمیت مسئله هویت فرهنگی بهعنوان نبض حیاتی برای تداوم استقلال یک جامعه بررسی عوامل تأثیرگذار بر هویت فرهنگی ضروری به نظر میرسد. لذا هدف از انجام این پژوهش مطالعه شبکههای اجتماعی مجازی و اثرات آن بر هویت فرهنگی کاربران ایرانی بود. پژوهش حاضر ازنظر هدف کاربردی و روش مورداستفاده در این پژوهش اسنادی-تحلیلی بود. برای این منظور به منابع فیزیکی و برخط و موتورهای های جستجوگر مراجعه شد. ابررسی نتایج پژوهش های انجام گرفته در این حوزه جامعه آماری مورد مطالعه این پژوهش بوده و ابزار گردآوری داده ها هم مطالعه و کدگذاری داده های بدست آمده از منابع بوده است. نتایج بهدستآمده نشان داد استفاده از شبکههای اجتماعی مجازی بر هویت فرهنگی کاربران ایرانی مؤثر است. شبکههای اجتماعی مجازی بهعنوان زیرمجموعهای از فناوریهای نوین دنیای مدرن، از بار ارزشی تهی نبوده و نمیتوان آنها را صرفاً یک ابزار خنثی دانست که مفید یا مخرب بودن آنها را چگونگی استفاده کاربر، از شبکههای اجتماعی مجازی تعیین کند، از طرفی هم نمیتوان گفت که این شبکهها تأثیری یکسویه را بر هویت فرهنگی تحمیل میکنند و گریزی از تأثیرات آنها بر کاربر نیست، بلکه مطابق با دیدگاه "فناوری چون امری طبیعی_فرهنگی_چند ارزشی" میتوان گفت تعامل فناوری با امور اجتماعی بهگونهای است که از سویی امور اجتماعی و فرهنگی معلول فناوری نیستند و از سوی دیگر فناوری نیز به امور اجتماعی و فرهنگی فروکاسته نمیشود. |
کلیدواژه ها |
شبکههای اجتماعی مجازی، هویت، هویت فرهنگی |
وضعیت: پذیرفته شده |