خود دلخواه و کاربران مجازی: نقش شبکه های اجتماعی در هویت های ساختگی کاربران مجازی
کد مقاله : 1055-AISCH (R1)
نویسندگان:
مریم بهارلوئی *1، حسین افراسیابی2
1دانشگاه یزد. دانشکده علوم اجتماعی. گروه جامعه شناسی
2جامعه شناسی، دانشکده علوم اجتماعی، دانشگاه یزد
چکیده مقاله:
امروزه آمار، ارقام، شواهد عینی و تجربه زیسته ی تعداد بیشماری از کنشگران اجتماعی توجه و اهمیت شبکه های اجتماعی و فضای مجازی را نشان می دهند. رشد شتابان فناوری و استفاده از آن در فضای مجازی توجه کنشگران فراوانی را به خود جلب کرده است. این پژوهش با هدف کشف قواعد و منابع دوست یابی(فالور) کاربران مجازی در شبکه های اجتماعی انجام شده است. مسئله اساسی در این پژوهش مطالعه و تفسیر قواعد و منابعی است که کاربران مجازی جهت دوستیابی(فالوور) در شبکه های اجتماعی (اینستاگرام)به کار می گیرند. رویکرد پژوهش کیفی و روش اجرای آن گراندد تئوری می باشد. نمونه گیری از نوع نمونه گیری هدفمند و گلوله برفی با حداکثر تنوع انتخاب شد. با تعداد 56 مشارکت کننده مصاحبه ی نیمه ساختاریافته انجام شد. داده ها با استفاده از کدگذاری نظری مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند و 6 مقوله ی اصلی استخراج شد که عبارتند از: نمایش خود، تایید هویت های ساختگی، تعلقات مشترک، حضور فعال، پنهان کاری، عدم تجسس.
کلیدواژه ها:
هوش مصنوعی، شبکه های اجتماعی، کاربران مجازی، خود دلخواه، کیفی.
وضعیت : مقاله پذیرفته شده است
اولین همایش هوش مصنوعی و محاسبات نرم در علوم انسانی
login